Digitale zorg in opmars
door Juul Dijkhuis Leestijd: 4 minuten
Door het coronavirus is de digitale zorg (zorg op afstand) versneld verbeterd. Vóór corona waren het plannen en door corona werd het wenselijk of zelfs noodzakelijk. Uit voorzorg willen vooral mensen met een al zwakke gezondheid het reizen en fysieke afspraken voorkomen. Door digitale zorg is dit mogelijk. Een gesprek via een beeldscherm is een andere beleving, maar vaak wel met dezelfde uitkomst.
Zorg moet goedkoop, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Zorginstituut Nederland is in 2013 begonnen met het programma ‘Zinnige Zorg’. De dekking in de huidige basisverzekering wordt tegen het licht gehouden op zoek naar verbeteringen. Niet-effectieve zorg moeten we kwijt en daar moet zinnige zorg voor terug komen. Daar werd in het afgelopen jaar nog harder aan gewerkt door corona.
Telemonitoring: belangrijke stap in de goede richting
Telemonitoring is het bieden van zorg op afstand. Vooral op dit gebied zijn er mooie resultaten behaald. Tot de corona-uitbraak was het lastig om het doorgevoerd te krijgen. Fysiek contact tussen behandelaar en patiënt leek onmisbaar. Inmiddels werken 6 ziekenhuizen onderling samen met zorg op afstand voor patiënten met COPD en hartfalen. Elk van de 6 ziekenhuizen heeft gaandeweg het proces verbeteringen doorgevoerd. Deze delen ze onderling, en zo creëren ze de ideale werkwijze.
Een bezoek aan de specialist vaak niet nodig
Een gesprekje met de specialist hoeft niet in het ziekenhuis. Online kan het gesprek ook plaatsvinden. Het gaat vaak maar om gesprekjes van een aantal minuten. Op deze manier is er tijd en geld te besparen. Patiënten kunnen met de moderne technieken ook meetapparatuur thuis krijgen. Zo is het bijvoorbeeld bij mensen met een pacemaker of ICD mogelijk om via telemonitoring de werking van de pacemaker of ICD te laten controleren. Daardoor hoef je minder vaak naar het ziekenhuis. Voor artsen is het ook fijn. Het bespaart hun tijd. En artsen in andere ziekenhuizen hebben ook snel toegang tot de gegevens van de patiënt.
Wat dacht je van een wond app als verbetering in de zorg?
Er zijn apps beschikbaar waarmee specialisten op afstand de voortgang van het genezen van een wond kunnen volgen. Door het maken van foto’s kan de patiënt de specialist laten zien hoe het gaat met de genezing. Normaal gesproken zijn dit bezoekjes aan het ziekenhuis van enkele minuten. Ook kunnen verschillende andere behandelaars meekijken. Denk bijvoorbeeld aan de wijkverpleging of de huisarts. De wond kan hierdoor sneller herstellen. Op de website Zorg voor Beter lees je meer over drie handige apps voor wondzorg.
Een sociale robot
Robotten kunnen mensen met dementie 24/7 ondersteuning bieden. Ken je robot Pepper? Deze robot activeert ouderen en zorgt voor vermaak. De robot heeft menselijke vormen en reageert ook zoals een mens zou reageren. Zo kan gevoel van eenzaamheid worden verminderd. En mensen die werken in de zorg worden ontlast.
Zorg op afstand kent ook risico’s
Het verder digitaliseren van de zorg brengt ook gevaren met zich mee. Vertrouwelijke medische gegevens zijn digitaal opgeslagen. Hackers kunnen informatie kapen. Ook moet het belang van persoonlijk (offline) contact niet worden onderschat. Een slechte boodschap vertellen via een beeldscherm kan een andere impact hebben op de ontvanger. Empathie is lastiger via een scherm. Voor de keerzijde van de digitalisering moet dus zeker ook aandacht zijn.
Ook in de toekomst moet kwaliteit de eerste prioriteit zijn, maar gebleken is dat dit de digitale voortgang niet hoeft te belemmeren.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.