Einde aan benzineauto’s in 2030: hoe gaat de wereld eruitzien?
door Juul Dijkhuis Leestijd: 5 minuten
Er zijn binnen Europa milieudoelen gesteld en die treffen ook jouw auto. Het doel is om per 2030 de benzineauto volledig te verbannen, door deze niet meer als nieuw te verkopen. We hebben nog een aantal jaren te gaan, maar de kans is erg klein dat er vanaf 2030 geen benzineauto’s meer bij komen. Simpel omdat het alternatief onvoldoende voorhanden is. Alle auto’s op fossiele brandstoffen vervangen door de elektrische auto of op waterstof is een echte ‘mission impossible’. Maar hoe zou de wereld eruit zien als het lukt? Wat als we in 2030 alleen nog maar elektrisch rijden?
Ons landschap wordt volgestouwd met windmolens en zonne-parken. Of we hiermee de klimaatdoelstellingen gaan halen is een discussiepunt. Maar de energietransitie hebben we in Nederland ingezet, dat is duidelijk. Alleen met molens in de landschappen en zonnepanelen op onze daken redden we het niet. Huizen moeten zuiniger worden en bedrijven moeten verantwoorden wat ze aan energietransitie doen. De vervuilende dieselauto’s doen we al steeds verder in de ban, en hetzelfde lot gaat gelden voor de benzineauto.
2030: De nieuwe autowereld
In 2030 moet de CO2 uitstoot 49% minder zijn dan in het jaar 1990. In 2050 moet de uitstoot zelfs met 95% verminderd zijn. Het doel is om in 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s de weg op te laten gaan. Auto’s op waterstof of zonnepanelen mogen ook, als de CO2 uitstoot uit de auto zelf maar nul is. Dat worden ook wel emissieloze auto’s genoemd. Er zijn nog ambitieuzere plannen: alle benzineauto’s weren in steden en in bebouwde kommen per 2030.
Vechten om voorraad
Volgens de Universiteit Leiden is het niet mogelijk is om zoveel elektrische auto’s in zo weinig tijd te produceren. Volgens de doelstellingen moeten er in 2030 bijna twee miljoen elektrische auto’s rondrijden. Op dit moment zijn het er ongeveer 280.500. In negen jaar moet het aantal dus ruim verzevenvoudigen om de doelstelling te halen. Dat gaat echter niet lukken omdat alleen al de metalen die nodig zijn voor het fabriceren van de accu’s in de auto’s niet genoeg in groten getale beschikbaar zijn. Het gaat bijvoorbeeld om lithium, dysprosium en kobalt. Het produceren van voldoende auto’s is dus al een probleem.
Van wandelpark naar oplaadpark
Langs de snelweg zie je ze wel eens staan. Snelladers om onderweg je elektrische auto bij te laden. Als we massaal elektrisch rijden moet het aantal laadpunten veel verder uitgebreid worden. Er moeten hele parken vol met laadpalen komen vergelijkbaar wat we nu ook zien met zonnepanelen. Het alternatief is de actieradius te verruimen (aantal te rijden kilometers op een volle accu). Als we 800 kilometer kunnen rijden op een volle accu, kunnen we thuis de auto wel volladen.
1 grote kabelbaan?
Voor een elektrische auto is het opladen thuis nog een issue. Een benzineauto kun je in een paar minuten voltanken en dan ben je weer klaar voor de komende 800 kilometer. Eigenaren moeten de mogelijkheid hebben om de elektrische auto thuis op te laden. Dat betekent dat straten in woonwijken vol moeten staan met laadpalen. Als de buurman zijn auto de hele nacht aan de oplader heeft staan, dan kun jij je auto niet opladen. Voor veel woonwijken zal dit een flinke uitdaging worden. Wat als je in een appartement woont? Komt er dan een kabelbaan met opladers waar je ook je auto in kunt zetten?
Al in september 2020 oordeelde Enexis dat er een groot tekort was aan laadpalen. Bij een derde van de buurten waar de palen staan heeft een eigenaar van een elektrische auto niet de zekerheid dat er bij thuiskomst een laadpaal beschikbaar is voor het noodzakelijke opladen. Dat belooft niet veel goeds voor het jaar 2030 waarin we zeven keer zoveel elektrische auto’s zouden hebben.
Mobiele oplaadunit de oplossing?
Er is een oplossing voor het probleem van een lege accu, namelijk de ‘range anxiety’. Dat is een losse oplaadunit die eigenaren van een elektrische auto in de kofferbak mee kunnen nemen. Deze energiebron werkt op… benzine (echt waar!). Dit is dus niet echt de oplossing, maar wat als je een batterij uit de auto kunt halen en deze met een stekker op kunt laden in huis? Even om je een indruk te geven: de accu van een Tesla S (100 kWh) weegt 600 kilo en de grotere accu’s (200 kWh) zelfs 1200 kilo. Dat til je niet even naar binnen om op te laden in de keuken naast de Senseomachine.
In 2030 volledig afstappen van de benzineauto is dus niet erg waarschijnlijk. Er zijn op dit moment nog te veel obstakels om te overwinnen in slechts enkele jaren tijd. De elektrische auto heeft de doorbraak gemaakt, maar we hebben er meer tijd voor nodig om de finish te halen. De overstap naar waterstof is kleiner, omdat je ook waterstof snel kunt tanken. Maar de autobranche gaat volledig voor het elektrisch rijden.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.