Een auto op waterstof heeft voordelen ten opzichte van de elektrische auto
door Juul Dijkhuis Leestijd: 4 minuten
De elektrische auto is definitief doorgebroken. Mogelijk kan waterstof het elektrisch rijden toch nog overtreffen. Waterstof heeft namelijk een aantal voordelen waar stekkerauto’s niet tegenop kunnen. Beide varianten zijn al op de weg, maar welke van de twee gaat uiteindelijk overleven?
Bij technologische doorbraken zijn er vaak meerdere partijen die strijden om de gunsten van de consument. We zien het nu in de streamingdiensten. Je kunt een abonnement op Netflix nemen, maar er zijn meer partijen, zoals Prime van Amazon en HBO. In 2019 heeft ook Disney zich in deze strijd gemengd. Consumenten kiezen uiteindelijk voor hun portemonnee en voor gemak. Een dergelijke strijd woedt nu ook tussen vervoer op stroom en op waterstof. Wie gaat deze battle winnen? De elektrische auto heeft een voorsprong van honderden meters. Haalt de auto op waterstof deze in?
Wat is waterstof en hoe wordt het gemaakt?
Waterstof is een onzichtbaar, reukloos en niet-giftig gas dat lichter is dan lucht. Maar we moeten het wel winnen voor we het kunnen gebruiken, want waterstof komt van nature niet voor als dat pure gas. We hebben het over waterstof, maar eigenlijk bedoelen we waterstofgas. Het wordt gemaakt door water onder stroom te zetten. Hierdoor ontstaat zuurstof en waterstofgas. Een andere bewerking is het gebruik maken via biochemische omzetting. Dat is een ingewikkeld proces waarvoor algen kunnen worden gebruikt. Waterstof is twee tot drie keer effectiever dan benzine en diesel. Je rijdt dus twee tot drie keer zoveel kilometers op waterstof. De toegevoegde waarde ten opzichte van de fossiele brandstoffen is dus duidelijk.
De voordelen van rijden op waterstof
Er wordt al volop gebruik gemaakt van voertuigen op waterstof, maar het gaat hoofdzakelijk om grootverbruikers zoals vrachtauto’s en bussen. Er rijden al meer dan 50 waterstofbussen door Groningen, Drenthe en Zuid-Holland. Er rijden zelfs al treinen op waterstof. Dat is goed te verklaren. Voor bijvoorbeeld een trein en een vrachtauto is het belangrijk dat ze veel kilometers kunnen maken zonder onderweg steeds bij te moeten tanken. In een paar minuten kun je voldoende tanken om weer meer dan 500 kilometer vooruit te kunnen. Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten. De uitstoot van de waterstofauto blijft beperkt tot warme lucht en schoon water. Goed voor het milieu dus!
Welke auto’s op waterstof kun je al kopen?
Je kunt nu nog maar kiezen tussen twee auto’s, namelijk de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Het grootste nadeel zullen we mee beginnen: beide auto’s kosten meer dan € 80.000. Een bijkomend nadeel is dat je de auto’s niet overal kunt tanken.
De voordelen van de elektrische auto
De elektrische auto is door de overheid ver verheven boven de auto op waterstof. Met subsidies is de elektrische auto aantrekkelijk gemaakt. Daarnaast zijn er meer oplaadpunten geplaatst dan tankstations waar je waterstof kunt tanken. Er waren begin 2021 maar vier tankstations voor waterstof. Er staan nog wel 18 in de planning, maar het is natuurlijk nog steeds erg beperkt. Aan de andere kant heeft de elektrische auto ook nadelen, waar je met een waterstofauto juist geen last van hebt. Je moet namelijk eerder weer tanken en het bijladen kost relatief veel tijd. Lees vooral ook de voor- en de nadelen van de elektrische auto.
Hoe kun je de voorsprong van het elektrisch rijden verklaren?
Een voordeel van waterstof ten opzichte van het rijden op stroom is dat je een waterstof auto ook binnen een paar minuten kunt tanken. Daarna kun je 500 of zelfs 600 kilometer rijden. Een nu nog groot pluspunt van de elektrische auto is de prijs. Ze zijn veel goedkoper dan de auto’s op waterstof. Dat komt weer door de hoge kosten van brandstofcellen in de waterstofauto. Een andere reden is dat overheden het elektrisch rijden pushen. De strijd is nog niet gestreden.
Een autoverzekering voor een auto op waterstof is duurder
Met 10 schadevrije jaren kom je voor de WA casco autoverzekering voor een auto die rijdt op waterstof bij de goedkoopste verzekeraar uit op een premie van € 70 per maand. Voor een vergelijkbare auto op benzine kom je ongeveer uit op € 40. Het verschil komt niet door de manier van voortdrijven, maar vooral door het verschil in nieuwwaarde. Voor het feit dat je op waterstof rijdt, betaal je namelijk tienduizenden euro’s extra.
In de loop der jaren zal blijken wie de winnaar is van dit ‘gevecht’. Nederland is de weg ingeslagen naar de elektrische auto, maar over een tijdje kan blijken dat we de verkeerde afslag hebben genomen en kiezen we alsnog voor waterstof.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.