Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op Poliswijzer.nl helpen we jou ook te besparen op je (zorg)verzekering!
Vergelijk en bekijk hoeveel je kunt besparen
Verzekeringen vergelijken

Wordt de elektrische laadpaal een schandpaal?

door Juul Dijkhuis Leestijd: 6 minuten

Een auto op benzine, gas of diesel kun je binnen een paar minuten voltanken. Voor de elektrische auto heb je meer tijd en een laadpaal nodig. Is een laadpaal extra brandgevaarlijk? Er wordt onderzoek gedaan naar de risico's in parkeergarages, maar je wilt natuurlijk ook geen brandende auto naast jouw huis.

Elektrische auto’s zorgen voor een duurzamere toekomst, maar er zijn wel nieuwe issues die we op moeten lossen voordat iedereen voor stroom kiest. De eerste vraag is: ‘kan ons stroomnet het aan?’ Maar deze vraag gaan we nu niet beantwoorden. Wij waren benieuwd of de laadpaal de schandpaal van de toekomst gaat worden. Is het brandgevaar maar een fabeltje of iets om serieus mee te nemen in de overweging voordat je een elektrische auto koopt? Het aantal brandincidenten valt nu nog mee, maar zorgt meer laadpalen ook voor meer branden?

Brandgevaar in parkeergarages wordt onderzocht

Niet alleen wij stellen vragen over de brandveiligheid van het opladen met laadpalen, want dat doet de brandweer ook. Brandweer Nederland wil meer duidelijkheid over het brandgevaar van laadpunten in parkeergarages. Dit wordt een toenemend risico, omdat parkeergarages meer oplaadpunten plaatsen als daar behoefte aan is. Door meer installaties neemt ook het risico toe. De nadruk ligt op parkeergarages omdat de kans op een allesvernietigende brand daar groot is. Bij een brand komt de brandweer moeilijk op de plek waar ze het vuur kunnen bestrijden. Als het vuur overvliegt van auto op auto kan er een catastrofe ontstaan. In het slechtste geval slaat de brand over op bijvoorbeeld een winkelcentrum boven de parkeergarage. Een brand in een parkeergarage is gevaarlijker dan een brand op een parkeerplaats.

De angst is niet volledig uit de lucht gegrepen

Begin 2020 is er in een parkeergarage in Noorwegen (Stavanger) een brand ontstaan in een parkeergarage. Hierbij gingen 300 auto’s verloren en de schade aan de parkeergarage was natuurlijk enorm. Er was zelfs sprake van instortingsgevaar. Het blussen van een brandende elektrische auto is ook nog niet zo eenvoudig. Er kan namelijk een grote elektrische spanning op de auto staan. In Vught is in april nog een auto in de brand gevlogen en in dezelfde maand ook nog in Hulsthorst.

Je kunt het vertrouwen in een elektrische auto ook volledig verliezen

Bij een vrouw uit de Groningse Alteveer is in 2020 brand ontstaan in de garage. Ze was haar Nissan Leaf aan het opladen en haar zoon was gelijktijdig zijn elektrische fiets aan het opladen. Net als in de meeste huishoudens stonden er nog meer apparaten ingeschakeld en gebruikten dus stroom. Het stroomnet raakte overbelast. In dit soort gevallen moeten de stoppen in de meterkast overbelasting voorkomen, maar dat gebeurde niet. Haar Nissan is in de brand gevlogen. Hier was de vrouw erg van geschrokken. Ze heeft het stroomnetwerk naar laten kijken en maatregelen getroffen om dit te voorkomen. De verzekeraar heeft de schade vergoedt. Daarna heeft ze buiten een laadpaal geplaatst en een Opel Ampera-e gekocht. Helaas bleef de pech haar achtervolgen. 

In februari 2021 stond haar nieuwe auto, een Ampera-e, aan de oplader. Na een paar uren opladen was de accu nauwelijks gevuld. Door de brand in 2020 was ze achterdochtig en heeft de trekker uit de laadpaal getrokken. Toch is er brand ontstaan en is het dashboard van de auto deels verwoest door de brand. Ook dit was weer een gedekte schade op de autoverzekering. Nog voordat de schade is afgewikkeld slaat het noodlot weer toe. Eind juni vlieg de auto weer in brand tijdens op het opladen. De auto wordt onderzocht, maar het vertrouwen is natuurlijk volledig uit de auto.

Opladen stekkerauto's gevaarlijk?

De brandweer wil onderzoek laten doen naar het brandgevaar, maar weinig mensen hebben een parkeergarage. Bij de meeste mensen staat de elektrische auto in hun eigen garage of op een parkeerplaats langs de weg. Dus zochten wij uit wat er bekend is over het brandgevaar van het opladen van stekkerauto's en van de laadpaal zelf.

We kunnen in ieder geval stellen dat een elektrische auto aan een laadpaal een groter gevaar oplevert dan een stilstaande auto op fossiele brandstoffen. Dat wordt veroorzaakt door de accu waarin lithium zit. Als hierdoor brand ontstaat, staat de auto binnen een paar seconden volledig in de brand. Het vuur is tot 1000 graden heet. Je moet er toch niet aan denken dat de auto dicht bij je huis staat. Of nog erger: iemand staat op dat moment net in de buurt.

Levert een laadpaal extra brandgevaar op?

De laadpaal zelf doet er nog een schepje bovenop. Door kortsluiting of door verkeerde kabels kan de accu ook in de fik vliegen. Er kan letterlijk ook een kink in de kabel zitten. Of een productiefout in de laadpaal, de kabels of in het oplaadsysteem in de auto. Toch is de kans hierop klein. Een laptop die aan het stroom zit kan ook in de brand vliegen, maar erg waarschijnlijk is dat niet.

Is schade aan je huis door een laadpaal verzekerd?

Een ontbrandende auto is financieel te overzien. Met de juiste autoverzekering krijg je de schade uitgekeerd. Met veel pech kan het vuur ook overslaan op je huis. Als het je echt gigantisch tegen zit, gaat je huis en alles erin ook nog volledig verloren. Brandschade kun je verhalen op de opstalverzekering (voor schade aan het huis) en de inboedelverzekering (voor schade aan spullen in het huis).

Conclusie:

Het brandgevaar van de laadpaal en de elektrische auto moet nog verder worden onderzocht. Toch is een laadpaal in principe geen tikkende tijdbom. Het gevaar van brand bestaat, maar er loeien geen alarmbellen. Laat de elektrische auto bij voorkeur niet de hele nacht aan de laadpaal en kies voor het opladen buiten. Zodra de accu vol is, kun je de auto beter loskoppelen van de laadpaal. Zo maak je de kans op een brand zo klein mogelijk.

Wordt de elektrische laadpaal een schandpaal? | Poliswijzer.nl

Deel dit artikel op:

Geactualiseerd: maandag 5 juli 2021

Juul Dijkhuis
Juul Dijkhuis Expert in verzekeringen

Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Dit artikel is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Vergelijk en bespaar op je verzekering

Vergelijk 100% onafhankelijk alle verzekeringen. Bij Poliswijzer.nl hoeven verzekeraars namelijk niet te betalen voor een positie in de vergelijker. Je stapt heel eenvoudig over naar de meest voordelige polis voor jou.