Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op Poliswijzer.nl helpen we jou ook te besparen op je (zorg)verzekering!
Vergelijk en bekijk hoeveel je kunt besparen
Verzekeringen vergelijken

Zwarte doos in de auto? Moet dat?

door Juul Dijkhuis Leestijd: 4 minuten

Het Verbond van Verzekeraars heeft ambitieuze plannen. Auto’s moeten worden uitgerust met een zwarte doos, een zogenoemde Event Data Recorder (EDR). Bij schade lekker handig de zwarte doos uitlezen en de schade sneller afwikkelen.  Er zijn inderdaad voordelen, maar hoe zit het met de privacy?

Auto als databron

Verzekeraars willen het liefst alles van je weten. Gemakkelijk, want dan kunnen ze je ook gericht op de noodzaak van andere verzekeringen wijzen. Marketingtechnisch interessant dus. Door het inwinnen van data via jouw auto weten ze veel over jou. Het is bekend waar je gereden hebt en wanneer. Ook kunnen ze nagaan hoe jij je gedraagt in het verkeer. Rijd jij op een 80 kilometer weg consequent 120 kilometer per uur? Dit kan een reden zijn om jou uit de verzekering te gooien. Volgens de verzekeraars kunnen ze die data ook gebruiken om Nederland verkeersveiliger te maken. Met zo'n zwarte doos hopen de verzekeraars ook fraude tegen te gaan. 

Uitgangspunten verzekeraars over voertuigdata

Uitgangspunten verzekeraars over voertuigdata

Wat registreert de zwarte doos?

Een zwarte doos legt activiteiten van de auto en de bestuurder gedurende acht seconden vast. Zodra de acht seconden om zijn, worden de oudere gegevens gewist en vervangen door recentere info. Bij een ongeval worden de laatste acht seconden vóór het ongeval vastgelegd. In de zwarte doos wordt onder andere vastgelegd:

  • De snelheid waarmee je reed
  • Heb je wel of niet geremd?
  • Is de richtingaanwijzer gebruikt?
  • Waar reed je en wanneer was dat?

Dit kunnen voor de schadeafwikkeling cruciale gegevens zijn.

Wie is de baas over jouw gegevens?

Je bent zelf de baas, want het zijn  jouw gegevens. Jij wilt dus ook zelf bepalen wie wel of niet jouw gegevens in kan zien. Dat is ook de mening van het Verbond van Verzekeraars. Daar letten de autofabrikanten niet op. Zij verzamelen de gegevens en mogelijk verkopen ze de data zelfs. Ze hebben geen toestemming voor het beheren van jouw gegevens, maar wie doet ze wat? Verzekeraars pleiten ervoor om de data te laten beheren door niet-commerciële instanties. Zij kunnen de data ook bewaken. Goed idee, want een goede controle is noodzakelijk. Er moet volgens de verzekeraars ook een certificering komen voor de apparatuur voor het verzamelen en het registreren van de gegevens. Het Verbond van Verzekeraars is naar buiten getreden met het plan voor een verplichte zwarte doos. Onder andere de politie en Veilig Verkeer Nederland zien de voordelen ook in.

Wat is de volgende stap? Zelfrijdende auto’s?

Je kunt er niet meer omheen. Het verzamelen van data is nog maar een deel van de technologische “voortgang” waar we met z’n allen mee te maken krijgen en al hebben. Wat dacht je van de zelfrijdende auto? Als het zover is, word je een passagier in jouw eigen auto.  Technisch gezien is de zelfrijdende auto dichtbij, maar de technieken moet eerst nog verder verfijnd worden. Een computer kan misschien sneller reageren op een situatie in het verkeer, maar dat wil nog niet zeggen dat het veiliger wordt. Er zijn namelijk ook nog verkeersdeelnemers die niet computergestuurd zijn, zoals voetgangers.

Wil jij de verzekeraar altijd als passagier meenemen?

De ontwikkelingen binnen de autobranche gaan ten koste van onze privacy. In auto’s van het merk Tesla heb je Elon Musk (de man achter Tesla) altijd op de passagiersstoel bij je. Het merk heeft al voor 1,2 miljard kilometers aan data opgeslagen over de gereden kilometers. Dit soort informatie is een vermogen waard. Data is namelijk cash. Alle eigenaren van een Tesla zijn eigenlijk testrijders voor het merk. De auto’s zijn volgestouwd met sensoren en camera’s met als één van de missies om data te verzamelen. 

Gaat de verplichte zwarte doos er komen?

Dat is niet zomaar geregeld. Hier moet wetgeving over komen. Er zijn nog belangrijke vragen te beantwoorden voor het zover is. Wie wordt bijvoorbeeld de eigenaar van de data? Moet de eigenaar van de auto toestemming geven om de zwarte doos uit te lezen? Bij Facebook hebben we gezien wat het gevaar is van het beschikbaar stellen van informatie over jezelf, maar je kunt je ook afvragen of het niet al te laat is. Nieuwe auto’s worden standaard al voorzien van een zwarte doos, dus eigenlijk wordt het geleidelijk al doorgevoerd. Over iedereen is al veel informatie bekend, maar volgens mij is het verstandig om kritisch te blijven.

Zwarte doos in de auto? Moet dat? | Poliswijzer.nl

Deel dit artikel op:

Geactualiseerd: maandag 12 september 2022

Juul Dijkhuis
Juul Dijkhuis Expert in verzekeringen

Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Dit artikel is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Vergelijk en bespaar op je verzekering

Vergelijk 100% onafhankelijk alle verzekeringen. Bij Poliswijzer.nl hoeven verzekeraars namelijk niet te betalen voor een positie in de vergelijker. Je stapt heel eenvoudig over naar de meest voordelige polis voor jou.