Het circus van de zorgpolissen komt eraan...
door Tony Duchenne Leestijd: 4 minuten
Nog 2 dagen en de Poliswekker gaat af. Dan zullen de premies van alle zorgverzekeraars eindelijk bekend zijn en ontvang je je zorgpolis voor 2016. Daarna zijn er nog 6 weken om te beslissen of je bij je huidige zorgverzekeraar blijft. In die 6 weken zal er van alle kanten aan je getrokken worden. Niet voor niets wordt de term circus gebruikt om aan te geven dat de zorgverzekeringencampagne van start gaat.
De zorgverzekeringswet in 2006
Deze campagne is traditie geworden sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006. Daarin is geregeld dat iedereen die in Nederland woont en/of loonbelasting betaalt, verplicht een basisverzekering moet afsluiten. Sinds die tijd is er behoorlijk veel onvrede onder mensen. Met name over de wirwar aan zorgpolissen, de hoogte van de premie en het verplicht eigen risico. De bereidheid om naar een andere zorgverzekering over te stappen is weliswaar groeiende, toch stappen er jaarlijks nog maar zo'n miljoen verzekerden over. En dat is niet veel als je bedenkt dat er 16,8 miljoen verzekerden zijn in Nederland.
Zorgverzekeraars doen er dan ook alles aan om hun verzekerden te behouden (retentie). De premie is daarbij een belangrijke factor. Hun strategie? Zo lang mogelijk te wachten met het bekendmaken van de premie. Omdat een zorgverzekeraar ook wel weet dat mensen sneller de neiging hebben om over te stappen als de premie veel hoger uitvalt dan bij de concurrentie. En over strategie gesproken. Ik vraag me af waarom de websites van zorgverzekeraars in de laatste dagen van het jaar geregeld uit de lucht te zijn. Zoiets als teveel opzeggingen, dan de stekker eruit? Nee, ik denk het niet. Maar feit is wel dat het regelmatig voorkomt dat de boel dan plat ligt bij een verzekeraar. Laten we er maar van uitgaan dat het gewoon komt door de drukte.
Zo ver zullen verzekeraars toch niet gaan om op die manier een klantbehoud toe te passen? Ik moet dit jaar trouwens nog maar zien of het ook echt weer een circus wordt. Dit jaar staat de campagne namelijk in het teken van het actieplan Kerngezond van het verbond van verzekeraars (ZN). In dit plan geven de zorgverzekeraars onder meer aan dat ze in tegenstelling tot voorgaande jaren het overstappen van zorgverzekeringen zo gemakkelijk mogelijk willen maken. Ook zullen zorgverzekeraars veel meer terughoudend zijn met hun reclame uitingen. Zal iemand die reclames missen overigens?
Scherpere regels voor zorgvergelijkingssites
Naast het actieplan Kerngezond staat de aankomende campagne ook in het teken van de Scherpere regels voor zorgvergelijkingssites opgesteld door Minister Edith Schippers van volksgezondheid. Het tonen van een door de verzekeraar betaalde top 3 is daarmee hopelijk voorgoed verleden tijd. Deze scherpere regels juich ik al vanaf het eerste moment toe. Ik vind het heel belangrijk dat je op Poliswijzer.nl echt alle verzekeraars kunt vergelijken. Ja, ook die van de hoger opgeleiden. Een volledig aanbod geeft je gewoon de eerlijkste resultaten. Daarnaast vind ik het heel fijn dat we er voor zorgen dat jij de regie zelf in handen hebt. Zo zie je door het gebruik van onze filters duidelijk wat jouw keuze doet met de premie van een verzekering.
De aanbevolen regels voor vergelijkingssites en de voornemens uit het actieplan Kerngezond kunnen er zeker voor zorgen dat het circusgevoel bij mensen en in de media langzamerhand afneemt. Maar natuurlijk blijft ook de kans aanwezig dat er komende campagne nog te weinig verandert. In dat geval kan ik met een gerust hart zeggen dat Poliswijzer.nl 'circus proof' is. Is de zorgcampagne het circus, dan zijn wij de trapeze. We proberen van het vergelijken een machtig mooi 'koud kunstje' te maken! Ik roep dan ook iedereen op om, na ontvangst van je nieuwe zorgpolis voor 2016 zorgverzekeraars te vergelijken.
Als Product Owner verzekeringen ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van het vergelijken op Poliswijzer.nl. Belangrijk voor mij hierbij is de vertaalslag, zodat jij als bezoeker eenvoudig uitgelegd krijgt waar het bij verzekeringen allemaal om gaat. Te vaak hoor ik geluiden als ‘we zien door de bomen het bos niet meer’. Mijn missie is dan ook duidelijkheid en eenvoud te brengen in de wirwar aan polissen. Daarnaast ben ik Wft-gediplomeerd Adviseur Zorg- en Schadeverzekeringen zodat ik jou deskundig kan adviseren welke verzekering, naast een lage maandpremie, ook nog goede voorwaarden heeft.