Schade aan je huis of inboedel melden bij de verzekeraar? Zo doe je dat!
Heb je schade aan je woning of spullen in huis? Als de schade onder de dekking van je woonverzekering valt, dan kun je deze claimen bij de verzekeraar. Je moet zelf actie ondernemen en je vraagt je misschien af hoe je dat precies moet doen. Wij leggen uit hoe je schade kunt melden op de inboedelverzekering en opstalverzekering. Ook voor de aansprakelijkheidsverzekering leggen we de procedure uit.
Stappenplan schade claimen inboedelverzekering en opstalverzekering
1. Breng jezelf in veiligheid
2. Meld de schade
3. Vooral bij kostbare schades komt een schade-expert langs
4. Voorkom gevolgschade
5. Schadebedrag uitkeren of schade herstellen
1. Breng jezelf in veiligheid
Bij een brand in huis of inbraak neem je eerst contact op met de brandweer of politie voordat je de schade meldt.
2. Meld de schade
Neem zo snel mogelijk contact op met de verzekeraar. Je kunt de schade telefonisch melden of via een schadeformulier (online). Je hoort van de verzekeraar wat je moet doen. Bij een schade melden moet je soms bewijsstukken toevoegen, zoals:
- Foto’s van de schade
- Bonnetjes (bij schade aan spullen)
- Een kopie van je aangifte (bij een inbraak)
3. Vooral bij kostbare schades komt een schade-expert langs
Zodra de schade gemeld is, kan de verzekeraar een schade-expert sturen om de toedracht van de schade en de hoogte van het schadebedrag te bepalen. Vooral bij kostbare en complexe schades zal de verzekeraar een expert inschakelen. De verzekeraar geeft de opdracht en betaalt ook de kosten van de schade-expert. Klopt de conclusie van de expert volgens jou niet? Je kunt op de kosten van de verzekeraar ook nog een eigen expert inschakelen.
4. Voorkom gevolgschade
Om nog meer schade te voorkomen, geeft de verzekeraar instructies hoe je de schade kunt beperken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een lekkage. De kosten die je maakt om andere schades te voorkomen, kun je claimen bij de verzekeraar. Denk bijvoorbeeld aan het huren van een opslagruimte voor je spullen bij een lekkage na een zware storm.
5. Schadebedrag uitkeren of schade herstellen
Nu de hoogte van het schadebedrag is vastgesteld gaat de verzekeraar tot uitkering over, tenminste als de schade verzekerd is. Hier zijn meerdere manieren voor. Je kunt zelf een reparateur uitzoeken die de schade zal herstellen en de factuur van de hersteller naar de verzekeraar sturen. Of de verzekeraar regelt een hersteller van de schade. Als reparatie niet mogelijk is voor je inboedel, krijg je de waarde van de beschadigde spullen uitgekeerd.
Schade melden aansprakelijkheidsverzekering
Een schademelding op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren doe je als je schade aanricht aan iemand anders. Je maakt bijvoorbeeld kennis met je nieuwe buren en bij het aantrekken van je jas trek je de dure tv van het kastje af. Het melden van de schade bij je aansprakelijkheidsverzekeraar is vergelijkbaar met het melden van schade aan je woonhuis of inboedel. Het grote verschil is dat het altijd om een schade gaat van iemand anders. Je kunt op de aansprakelijkheidsverzekering namelijk geen schade claimen die je aan je eigen spullen veroorzaakt. De verzekeraar zal contact opnemen met het “slachtoffer” voor de benodigde informatie om de schade te vergoeden. De verzekeraar kan ook bij deze schade een schade-expert inschakelen voor het bepalen van het schadebedrag. Als het gaat om letselschade kan het een langlopende kwestie worden, waarbij zelf letselschadebureaus worden ingeschakeld.
Ook interessant bij dit onderwerp:
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.