Kleine zorgverzekeraars winnen verzekerden
1 reactie Leestijd: 3 minuten
De zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan reclame per verzekerde hebben relatief de meeste verzekerden gewonnen. Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy.
De reclamebestedingen van de zorgverzekeraars zijn in 2014 met 25% fors gestegen tot 72 miljoen euro. Het merendeel van dit bedrag, 94 procent, is uitgegeven door de grote zorgverzekeraars. Omgerekend komt dit neer op 4,30 euro per verzekerde. Echter, hoge reclame uitgaven blijken niet garant te staan voor verzekerdenwinst. De zorgverzekeraar die relatief het meest besteedde, 12 euro per verzekerde, verloor klanten. Terwijl twee zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan reclame per verzekerde, relatief de meeste verzekerden hebben gewonnen. Welke twee zorgverzekeraars dat waren, is niet bekend gemaakt door de onderzoekers. Het onderzoek gebeurde op anonieme basis.
Mediabestedingen commerciële seizoenen 2012/2013, 2013/2014 en 2014/2015 gesplitst naar maand
Opmerkelijke zaken
Uit het onderzoek kwamen nog meer opmerkelijke zaken naar voren. De opvallendste hoofdpunten van het rapport van BS Health Consultancy:
- Ruim 1,2 miljoen (7,5 %) Nederlanders koos voor een andere zorgverzekeraar.
- De nominale jaarpremie steeg met circa € 60,- (5%) gestegen tot ongeveer € 1.160,-.
- De internet/budgetpolissen waren dit jaar weer populair; het percentage verzekerden met een internet/budgetpolis is gestegen van 6% naar 8%.
- Aantal collectief verzekerden voor het eerst gedaald naar 69%.
- Het aandeel Nederlanders dat dit jaar een aanvullende zorgverzekering heeft afgesloten is hetzelfde gebleven: 83%.
- Het aantal verzekerden dat premiekorting ontvangt, omdat zij gekozen hebben voor een vrijwillig eigen risico, is in 2015 gestegen van 10 tot 11%.
- De twee zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan reclame per verzekerde, hebben relatief de meeste verzekerden gewonnen.
- Televisie blijft met € 36 miljoen het mediumkanaal waaraan de meeste reclamegelden worden uitgegeven. Gevolgd door internet-reclame (online display advertising) met € 20 miljoen.
- Het totaal aantal verzekerden dat is verzekerd via vergelijkingssites is met ongeveer 10% toegenomen.
Onderverdeling zorgpolissen van verzekerden in 2014 en 2015
Budgetpolis populair
De populariteit van de budgetpolissen is verder toegenomen. Dit ging ten koste van de naturapolissen. Een budgetpolis is goedkoper dan andere polissen, maar een verzekerde heeft bij een budgetpolis minder te kiezen. Met de populaire relatief goedkope budgetpolissen halen zorgverzekeraars met name jonge, gezonde verzekerden binnen. Minister Schippers van Volksgezondheid wil juist dat zorgverzekeraars zich meer gaan richten op ouderen en chronisch zieken. Het kabinet wil hiermee stimuleren dat zorgverzekeraars deze groep verzekerden, die meer zorg gebruiken, polissen met een lager eigen risico gaan aanbieden.
Reacties (1)
Hallo Tony, wordt op de site bij de berekende jaarpremie rekening gehouden met de kortingen die zorgverzekeraars bieden als de totale jaarpremie in een, twee of vier keer betaald wordt?
Hallo Noort, Op Poliswijzer.nl kun hiervoor de filter betalingstermijn gebruiken. Deze staat standaard op maandbetaling, maar als je die verschuift naar kwartaal, halfjaar of jaar dan wordt eventuele betaalkorting meegenomen in de premies. Het bedrag aan korting kun je vervolgens vinden onder de knop premiedetails onderaan een zorgverzekering. Overigens geven niet alle zorgverzekeraars een betaalkorting.
Laatste nieuws
-
Liveblog zorgpremies 2025
15 nov
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
Storm op komst! Je huis en auto verzekerd tegen stormschade
5 jul Woonverzekeringen dekken stormschade aan je woning. Tijdens een storm is ook jouw auto beschermd met...
-
Actievoorwaarden Zonnepanelen winnen | Poliswijzer.nl
14 nov
-
Nieuw inburgeringsstelsel helpt statushouders met zorgverzekering
16 mrt Het inburgeringsstelsel zorgt voor een extra taak voor gemeenten. De nieuwe inburgeringsstelsel help...