Premie zorgverzekering januari dubbel afgeschreven?
door Jeanet Woldring 4 reacties Leestijd: 3 minuten
Consumenten die in de laatste week het jaar zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar krijgen zeer waarschijnlijk een dubbele rekening in de brievenbus. Zowel de oude als de nieuwe zorgverzekeraar brengt de premie voor de maand januari van het nieuwe jaar in rekening gebracht. Hoe komt dit en wat kun je eraan doen?
Wanneer je eind december overstapt naar een andere verzekeraar is het meestal zo dat de incasso-opdracht al verstuurd is naar de bank. Verzekeraars kunnen dit niet meer stopzetten. Zij hebben enige tijd nodig om hun administratie aan te passen als je overstapt. Doe je niets, dan storten ze het in januari automatisch aan je terug. Naar eigen zeggen gebeurt dit zo snel mogelijk.
Dubbel betaalde premie terug laten storten
Soms kan het wel even duren voor de opzegging verwerkt is en je de premie terug krijgt. Wil je daar niet op wachten? Dan kun je de premie van je oude verzekering terug laten storten. Je draait dan de automatische incasso terug. Zorg ervoor dat je zeker weet dat je nieuwe verzekeraar je heeft geaccepteerd. Anders zou je door het terug laten storten van je premie een premie-achterstand op kunnen bouwen. En je moet ook zeker weten of de verzekeraar het inmiddels niet heeft teruggestort. Anders laat het je onterecht storneren en ontvang je een betaalherinnering van je oude verzekeraar omdat je een maand te weinig heb betaald.
Het terug laten storten van de premie wordt overigens afgeraden door Zilveren Kruis Achmea, de grootste zorgverzekeraar van Nederland. "Zelf storneren kan ervoor zorgen dat betalingen door elkaar gaan lopen", beweert deze zorgverzekeraar.
Afschrijfdatum premie vervroegd bij Zilveren Kruis Achmea
Was (of ben) je bij Zilveren Kruis Achmea verzekerd, dan is je premie voor januari al op 27 december afgeschreven. Normaliter werd de premie op de eerste van de maand (vooruit) geïncasseerd. Over de vervroegde afschrijfdatum is op diverse fors kritiek geuit. Achmea zegt met haar incasso dichter op het moment te willen zitten dat de verzekerde zijn inkomsten ontvangt. 'Hiermee wordt de kans op een succesvolle incasso vergroot. Dit betekent minder betalingsherinneringen en minder betalingsregelingen. Het is één van de maatregelen om de premie betaalbaar te houden', luidt het argument van de verzekeraar. Overigens kunnen Zilveren Kruis-klanten zelf kiezen voor een andere incassodatum via zk.nl/afschrijfdatum. Ze hebben meerdere opties: de 15e, 21e, 24e of 27e of op de 1e van de maand. Ook andere verzekeraars bieden die mogelijkheid inmiddels.
Bekijk hier de lijst met incasso-data van de zorgverzekeraars.
Meer info over storneren? Klik op de link van je bank
Rabobank: Hoe kan ik een incasso terugboeken?
ING: Onterechte automatische incasso
ABN AMRO: Geld overmaken-incasso
Geactualiseerd: 16-05-2019
Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Reacties (4)
Unive schrijft de eerste maand 2x de premie af, omdat de premie vooraf betaald moet worden. Samen met de premie die al afgeschreven was van de oude verzekering, betaal je dus 3x!
Als bestaande klant van OHRA werd de mogelijkheid geboden om eind 2014 de jaarpremie voor 2015 te storten. OHRo schreef begin 2015 nogmaals, ten onrechte, weer de jaarpremie voor 2015 af.
Een klacht hierover levert een dom antwoord op dat zij het beter in de E-mail hadden moeten vermelden. ?¿?. OHRA heeft zijn administratieve zaken niet op orde blijkt en klachten worden niet inhoudelijk beantwoord.
Ook Bewuzt (VGZ) schreef al eerder af!
waarom nou weer alleen zilveren kruis noemen? Zekur ook de 27e en Promovendum en besured zelfs al op de 25e... En dubbel betaalde premies zijn bij alle verzekeraars een probleem omdat de administratie van ex-klanten pas na 1 januari gebeurd
Dank voor je info omtrent de afschrijvingsdata van 2 andere verzekeraars. Wij zijn bezig met een inventarisatie van de overige partijen en zullen daar volgende week over publiceren. Alsmede de mogelijkheden die verzekeraars bieden om een andere incassodatum te kiezen. Het is waar dat dubbel betaalde premies bij alle verzekeraars een probleem is, althans wanneer je in de laatste weken van december bent overgestapt.
Laatste nieuws
-
Liveblog zorgpremies 2025
15 nov
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
Storm op komst! Je huis en auto verzekerd tegen stormschade
5 jul Woonverzekeringen dekken stormschade aan je woning. Tijdens een storm is ook jouw auto beschermd met...
-
Actievoorwaarden Zonnepanelen winnen | Poliswijzer.nl
14 nov
-
Nieuw inburgeringsstelsel helpt statushouders met zorgverzekering
16 mrt Het inburgeringsstelsel zorgt voor een extra taak voor gemeenten. De nieuwe inburgeringsstelsel help...