Veelgestelde vragen over je nieuwe zorgverzekering
door Juul Dijkhuis Leestijd: 3 minuten
Krijg ik mijn teveel betaalde premie aan de oude verzekeraar weer terug? En wat als de nieuwe verzekeraar jouw aanvraag afwijst? Wij kunnen ons voorstellen dat je een aantal vragen hebt na het overstappen naar een andere zorgverzekering. De meest gestelde vragen helderen we op.
Ik heb nog premie betaald voor mijn oude zorgverzekering – Hoe krijg ik het terug?
In december incasseren verzekeraars al de premie voor de maand januari. Als je overstapt kan het gebeuren dat de oude én de nieuwe verzekeraar de premie voor januari incasseren. Je betaalt dubbele premie, maar de oude verzekeraar stort dit weer terug. Wil je daar niet op wachten? Je kunt er ook voor kiezen om de onterechte incasso terug te laten boeken via internetbankeren. Dit kun je zelf doen via de app van je bank. Wil je er meer over weten? Lees ons artikel hierover.
Is mijn oude zorgverzekering opgezegd?
Bij het aanvragen van een nieuwe zorgverzekering wordt de oude verzekering opgezegd door de nieuwe verzekeraar. Je oude verzekeraar stuurt een bevestiging van de opzegging. Eventueel kun je de oude verzekeraar bellen of bij de oude verzekeraar inloggen met je DigiD om het te checken.
Mijn gegevens in de polis zijn niet correct – Hoe kan ik dit laten wijzigen?
Bij het aanmelden heb je mogelijk verkeerde gegevens doorgegeven. De voorletters kloppen bijvoorbeeld niet. Helaas kunnen wij jouw gegevens niet aanpassen. Hiervoor kun je contact opnemen met de verzekeraar.
Mijn nieuwe verzekeraar wijst de aangevraagde zorgverzekering af -Wat nu?
Sommige verzekeraars hanteren voorwaarden voor het afsluiten van een zorgverzekering. Bij een afwijzing door de nieuwe verzekeraar zijn er twee mogelijkheden:
- Je oude zorgverzekering is opgezegd – In dat geval kun je in januari nog een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Deze gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari.
- Je oude zorgverzekering is niet opgezegd – Dan blijf je dus gewoon bij de verzekeraar waar je in 2019 ook al bij was.
Ik heb nog geen bevestiging van de aanvraag – Is mijn nieuwe zorgverzekering aangevraagd?
Je krijgt na het aanvragen van de verzekering een bevestiging in je mailbox, maar het kan anders lopen. Dat kan veroorzaakt worden door een typefout in het e-mailadres, maar de fout kan ook bij de verzekeraar liggen. Je kunt het nakijken door in te loggen bij de verzekeraar met je DigiD. Zo kun je zien of je nieuwe polis daarin staat.
Wanneer ontvang ik mijn NS Spoordeelwinkel kortingscode?
Als je in de laatste weken van 2019 tijdens de NS Spoordeelwinkel actie je zorgverzekering hebt afgesloten, ontvang je 14 tot 21 dagen na het afsluiten van de verzekering de kortingscode van € 20. Ook na 1 januari 2020 blijft deze actie bestaan. Dus wil jij nog meer korting ontvangen? Vergelijk dan ook eens je autoverzekering en inboedelverzekering! De actie is wegens succes verlengd van 31 december 2019 t/m 31 januari of zolang de voorraad strekt.
Heb je nog meer vragen over de zorgverzekering of één van de andere verzekeringen die wij vergelijken? Op Poliswijzer.nl helpen we je graag verder.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.
Laatste nieuws
-
Liveblog zorgpremies 2025
15 nov
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
Storm op komst! Je huis en auto verzekerd tegen stormschade
5 jul Woonverzekeringen dekken stormschade aan je woning. Tijdens een storm is ook jouw auto beschermd met...
-
Actievoorwaarden Zonnepanelen winnen | Poliswijzer.nl
14 nov
-
Nieuw inburgeringsstelsel helpt statushouders met zorgverzekering
16 mrt Het inburgeringsstelsel zorgt voor een extra taak voor gemeenten. De nieuwe inburgeringsstelsel help...