Schade, vergoeding en afhandeling
-
De filter toont alle reisverzekeringen die dekking bieden in landen:
- met kleurcode groen of geel
- waar kleurcode tijdens reis verandert naar oranje
-
Bij een dreigende situatie bel je eerst het alarmnummer van het land. Als er geen gevaar dreigt, kun je het beste gelijk contact opnemen met de alarmcentrale van jouw reisverzekeraar. Dit nummer krijg je bij het afsluiten van de reisverzekering. Een Nederlandssprekende medewerker van de alarmcentrale helpt je verder en geeft instructies. Aangifte bij de politie zal vaak één van de acties zijn.
-
Tijdens de vakantie kun je de schade melden via het alarmnummer van de verzekeraar. Bij thuiskomst kun je de schade ook melden. De verzekeraar zal na thuiskomst nadere informatie en eventueel een proces verbaal opvragen om bijvoorbeeld de diefstalschade aan te tonen.
-
Voor de schadeafwikkeling gaat de verzekeraar uit van de nieuwwaarde. Ze passen mogelijk wel een afschrijving (waardevermindering) toe. Hierdoor kan het gebeuren dat je voor spullen van een aantal jaren oud de dagwaarde krijgt in plaats van de nieuwwaarde. De dagwaarde is het bedrag dat de spullen nog waard zijn vlak voor het moment van de schade.
-
Dat verschilt per reisverzekeraar. Er geldt bijvoorbeeld een maximum van € 1000, € 3500 of € 5000 per verzekerde. Daarnaast zijn er ook nog maximale bedragen per soort bagage. Voor een (zonne)bril is het maximum bijvoorbeeld € 1000 en voor contant geld € 350. Je kunt tijdens het vergelijken van reisverzekeringen zelf kiezen voor welk bedrag je jouw bagage minimaal verzekerd wilt hebben.
-
Reisverzekeraars gaan voor de uitkering van schade uit van de nieuwwaarde van je spullen. Voor oudere spullen kunnen verzekeraars de vergoeding beperken tot de dagwaarde. Dit doen ze aan de hand van zogenaamde afschrijvingslijsten. Hierop staat vermeld met hoeveel procent de waarde van een product afneemt na verloop van tijd.
-
Buitengewone kosten is een verzameling van gebeurtenissen. Je moet bijvoorbeeld langer verblijven in het buitenland door weersomstandigheden. Of je moet eerder naar huis vliegen omdat een familielid overleden is. Een voorval dat hoge kosten met zich meebrengt zijn de opsporingskosten en reddingsacties. Deze kosten kunnen op jou worden verhaald als je geen reisverzekering hebt.
-
Uitsluitingen op je reisverzekering zijn:
- De schade is met opzet veroorzaakt
- De schade is veroorzaakt doordat een land of gebied code rood heeft vanwege corona of oorlog. De overheid bepaalt of het land waar je naar afreist zeer ernstige veiligheidsrisico’s heeft (code rood).
- De schade is ontstaan na de einddatum van je (kortlopende) reisverzekering (tenzij je door een onvoorziene en onverwachte gebeurtenis langer op je vakantiebestemming moet blijven)
- De schade is ontstaan door slijtage of weersinvloeden
Waar heeft u een vraag over?
- Annuleringsverzekering
- Vragen over de reisverzekering
- Doorlopende reisverzekering
- Kortlopende reisverzekering
- Aanvullende dekking reisverzekering
- Reisverzekeringen vergelijken
- Schade, vergoeding en afhandeling
- Dubbel verzekerd op de reisverzekering
- Het Coronavirus en de reisverzekering
- Begrippen reisverzekering