Een elektrische auto opladen in parkeergarage zorgt voor extra gevaar. Hoe komt dat?
door Juul Dijkhuis 1 reactie Leestijd: 3 minuten
Het opladen van elektrische auto’s in parkeergarages wordt steeds gebruikelijker. Het brandgevaar wordt om meerdere redenen groter door het opladen van deze auto's. Waaruit bestaat het gevaar?
Een opgeladen elektrische auto kan een ware energiebom zijn. Als de accu volledig opgeladen is, zit er voldoende energie in om een huishouden één week lang van stroom te voorzien. Toch zijn de auto’s relatief ongevaarlijk. Na een heftige crash kunnen er gekke dingen gebeuren, maar een elektrische auto zal niet zomaar ontploffen. Tijdens het opladen van de accu is er wel extra brandgevaar. Zeker als het opladen gebeurt in een parkeergarage.
Hoe zorgt opladen van een elektrische auto voor extra gevaar in een parkeergarage?
Door verschillende facetten is het opladen van een elektrische auto in een parkeergarage onveiliger dan het parkeren van een auto op fossiele brandstoffen. Waardoor kunnen de extra gevaren ontstaan?
- Een mankement in de accu, laadpaal of de oplaadkabel kan brand veroorzaken.
- Elektrische auto's bestaan voor een groot deel uit kunststof wat eerder vlam vat.
- Rookontwikkeling van brandende elektrische auto is heftiger, daardoor gevaarlijker voor mensen in de parkeergarage.
- Brand in een elektrische auto is lastig te blussen.
Parkeergarages slecht toegankelijk voor brandweer
Brand in een parkeergarage is ook nog eens gevaarlijk voor de bovenliggende gebouwen. Het is dus zaak voor de brandweer om zo snel mogelijk te blussen. Hier kan een probleem ontstaan. Parkeergarages zijn namelijk niet ingesteld op grote brandweerwagens. Dus na het ontstaan van een brand kan de gevolgschade groot zijn. Daarom is het advies om oplaadpunten dicht bij de ingang van een parkeergarage te plaatsen. Het moet in ieder geval op een eenvoudig te bereiken plek voor de brandweerauto’s liggen.
Nadere bouwregels en voorschriften voor parkeergarages volgen
De brandweer geeft tips gericht op de brandveiligheid voor parkeergarages, zoals het niet plaatsen van oplaadpunten bij een vluchtroute. Een wettelijke afbakening van de regels afgestemd op oplaadpunten ontbreekt nog. Bij het bouwen van een parkeergarage moet het bouwbesluit 2012 in acht worden genomen. In 2021 worden wettelijke regels verwacht die ook afgestemd zijn op het extra gevaar van het plaatsen van meerdere oplaadpunten.
Bij het plaatsen van meer laadpalen stijgt het risico
Als de transitie naar elektrisch rijden doorzet, zullen de parkeergarages in de toekomst een andere functie krijgen. Nu heeft een parkeergarage vaak maar een aantal oplaadpunten. Het is logisch dat iedere parkeerplek in de toekomst ook een laadpunt krijgt. Dit zorgt weer voor een nieuwe benadering van het brandgevaar.
Wat zijn belangrijke aandachtspunten voor parkeergarages?
Het is nog niet goed vastgelegd in een bouwbesluit, maar met een paar tips kan een deel van het extra brandgevaar weg worden genomen. Drie belangrijke tips zijn:
- Bespreek met de brandweer hoe het brandgevaar zo klein mogelijk wordt. Voor iedere parkeergarage dreigen er namelijk andere gevaren.
- Geef de gebruikers een duidelijke instructie hoe ze het laadpunt moeten gebruiken. Door foutief gebruik neemt het brandgevaar toe.
- Zorg ervoor dat de stroom van alle laadpunten met één handeling kan worden uitgeschakeld.
Ben je op zoek naar een autoverzekering voor je elektrische auto? Wij helpen je graag. Met de juiste autoverzekering beveilig je jouw auto tegen het brandgevaar en andere risico’s waar je mee te maken kunt krijgen.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.
Reacties (1)
- Een EV auto parkeren in parkeergarage onder appartementengebouw, wat is dan het gevaar? Dus er geen laadpunt aan koppelen, zoals in verhaal wordt gedaan.
- Een laadpunt 1 fase vanuit eigen schuur. Is dat net zo gevaarlijk als een 3 fase oplaadpunt?
Een volledig verhaal / overzicht over hoe en wat lijkt me handiger voor lezers. Het verhaal is nu maar voor de helft geschreven.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
Storm op komst! Je huis en auto verzekerd tegen stormschade
5 jul Woonverzekeringen dekken stormschade aan je woning. Tijdens een storm is ook jouw auto beschermd met...
-
Actievoorwaarden Zonnepanelen winnen | Poliswijzer.nl
14 nov
-
Nieuw inburgeringsstelsel helpt statushouders met zorgverzekering
16 mrt Het inburgeringsstelsel zorgt voor een extra taak voor gemeenten. De nieuwe inburgeringsstelsel help...
-
De benzineprijzen gaan door het dak
9 mrt Door de oorlog in Oekraïne zijn de benzineprijzen hard gestegen. Met onze tips kun je ervoor zorgen ...