Bonus-malussysteem
-
Bij een bonus-malus regeling is je premie afhankelijk van je rijgedrag. Een premiekorting (bonus) of toeslag (malus) van je autoverzekering wordt gebaseerd op het aantal schadevrije jaren op naam van de verzekerde. Hoe vaker je bij je verzekeraar claimt, des te hoger is je premie. Dus hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te meer korting je krijgt op je premie. Der maximale korting ligt tussen de 70 en 80%.
Het bonus-malussysteem is ingevoerd in 1982 als vervanging van het no-claimsysteem. Vaak wordt er nog gesproken van no-claimkorting als bonus-maluskorting wordt bedoeld. -
De bonus-malus ladder wordt door verzekeraars gebruikt om het percentage aan korting (bonus) of toeslag (malus) te bepalen op de premie van je autoverzekering. De ladder is een trap met treden waarbij voor elke trede een kortingspercentage geldt. Hoe hoger je klimt op de ladder hoe hoger de korting. Voor ieder jaar dat je geen schade claimt stijg je een trede op de ladder. Maar claim je een schade dan val je meerdere treden terug. Hoeveel treden dat zijn verschilt per verzekeraar.
-
Bij aanvang van een autoverzekering bepaalt de verzekeraar hoe hoog jij op de bonus-malus ladder wordt ingeschaald. Een verzekeraar bepaalt als eerste de zogenaamde instaptrede. Dat wil zeggen dat de verzekeraar het risico op een schade uitkering gaat bepalen door naar je persoonlijke omstandigheden te kijken. Zo kan je leeftijd, je woonplaats en het aantal kilometers per jaar wat je rijdt van invloed zijn op dat risico op schade. Een verzekeraar is helemaal vrij dit risico zelf te bepalen, dus bij iedere verzekeraar kun je op een andere instaptrede terecht komen.
-
Verzekeraars mogen straks niet meer zelf bepalen hoeveel treden een verzekerde terugvalt op de bonus-malus ladder. Vanaf 1 januari 2016 geldt dat je bij een geclaimde schade altijd 5 treden terugvalt. Heb je meer dan 15 schadevrije jaren opgebouwd en claim je een schade? Dan val je altijd terug naar trede 10. Als je dus 25 schadevrije jaren hebt en je claimt een schade dan val je maar liefst 15 treden terug naar trede 10. De reden hiervoor is dat berekeningen uitwijzen dat het risico op een schade niet nog verder afneemt na het bereiken van 15 schadevrije jaren. Het maximum aantal te bereiken zuivere schadevrije jaren is vastgesteld op 99. De minimum trede waarnaar je terug kunt vallen is trede -5. Op deze trede betaal je meestal een toeslag op de premie.
-
Dit zijn de jaren waarin je verzekerd bent geweest en waarin je geen schade hebt gedeclareerd bij je oude verzekeraar. Voor dit aantal jaren krijg je eenzelfde aantal treden op de ladder toegekend. De instaptrede plus de trede(n) voor het zuiver aantal schadevrije jaren bepaalt dan de trede waarop je ingeschaald wordt bij je nieuwe autoverzekeraar en welke korting of toeslag daar tegenover staat. Claim je een keer schade dan val je terug op de ladder en vaak ook in korting op je premie. Hoeveel treden je terugvalt wisselt per verzekering. In de bonus-malus tabel van een autoverzekering wordt daarom ook vermeld naar welke trede je terugvalt bij 1 of meerdere schadegevallen. Het is daarom goed om te kijken wat de invloed is van een schadeclaim op de premie van je verzekering.