Schade en eigen risico
-
Bij de autoverzekering kun je te maken krijgen met een verplicht en/of een vrijwillig eigen risico.
Een verplicht (oftewel standaard) eigen risico is het deel van de schade dat je zelf moet betalen. Bij een vrijwillig eigen risico kies je er bewust zelf voor om een deel van de schade voor eigen rekening te nemen. Het voordeel hiervan is dat je premie lager wordt.
Wil je bij schade niet voor verrassingen komen te staan? Zoek dan naar een autoverzekering zonder eigen risico. Je krijgt je schades dan volledig vergoed. Wil je liever een lagere premie en heb je een spaarpotje om een deel van de schade zelf te betalen? Dan is een autoverzekering met een vrijwillig eigen risico de juiste keuze voor jou. -
Bij een vrijwillig eigen risico kies je er bewust voor om een deel van de schade voor eigen rekening te nemen. Hierdoor wordt de premie van je autoverzekering lager. Bij schade hoeft de verzekeraar immers minder uit te keren.
-
In geval van ruitschade wordt vaak gekeken naar reparatie of vervanging van de ruit. Veel verzekeraars laten het standaard eigen risico gedeeltelijk of geheel vervallen als je kiest voor reparatie in plaats van vervanging. De verzekeraar is bij reparatie immers ook goedkoper uit.
Is de autoruit vanwege een barst niet meer te repareren en kies je voor vervanging, dan betaal je vaak geen eigen risico als je naar een bij de verzekeraar aangesloten reparatiebedrijf gaat.
-
Door een toeslag is de premie voor een autoverzekering voor jongeren vaak een stuk hoger. Jongeren onder de 24 jaar zijn voor veel autoverzekeraars een risicogroep. Hierdoor wordt er door veel autoverzekeraars naast een hogere premie ook een hoger standaard eigen risico gehanteert voor jongeren. Het eigen risico is het bedrag wat je zelf moet betalen bij een schade.
Maar leen je een keer als ouder je auto uit aan een zoon of dochter die nog geen 24 jaar is, en veroorzaakt deze schade aan de auto, dan zal daarna je eigen risico aanzienlijk worden verhoogd.
-
Ja, dat kan. Soms is het verstandig om een schade niet te claimen bij je verzekeraar. Stel je hebt een kleine schuldschade van € 250. Als je deze schade indient bij de verzekeraar zal dit invloed hebben op je positie op de bonus-malus ladder. Je valt dan terug in trede(n) en mogelijk krijg je daardoor minder korting op de premie. Het bedrag wat je meer moet betalen aan premie kan dan zelfs hoger zijn dan het bedrag aan schade.
-
Heb je een schade gedeclareerd bij je verzekeraar maar heb je er later spijt van? Dan kun je bij sommige verzekeraars alsnog zelf de schade betalen. Je positie op de bonus-malus ladder wordt daarmee volledig hersteld alsof er geen schade heeft plaatsgevonden.
-
Claim je geen schade binnen de looptijd van je verzekering, dan bouw je schadevrije jaren op. Elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te meer premiekorting je krijgt. Deze jaren zijn persoonsgebonden en staan op naam van de verzekeringsnemer (dus niet de regelmatige bestuurder).
Als je een autoverzekering afsluit, wordt naar de schadevrije jaren gekeken via de centrale database Roy data. Hierin staan alleen de schadevrije jaren van de vorige verzekeraar. Wanneer de verzekeraar een bonus-malus systeem hanteert, bepaalt hij hiermee hoeveel korting (bonus) of toeslag (malus) je krijgt op je premie.
Wil je jouw schadevrije jaren weten terwijl je verzekering nog loopt, dan kun je contact opnemen met je huidige verzekeraar. -
Wanneer je één of meerdere schades in een jaar hebt geclaimd op je autoverzekering, kun je uitkomen op een negatief aantal schadevrije jaren. Je krijgt in dat geval te maken met een toeslag (malus) in plaats van een korting (bonis) op je premie.
Beginnende bestuurders zullen hier eerder mee te maken krijgen. Zij hebben nog geen buffer van schadevrije jaren opgebouwd. -
Als iemand anders in jouw auto rijdt en schade veroorzaakt, kan deze schade geclaimd worden op je eigen autoverzekering. Deze schademelding heeft wel gevolgen voor je no-claim korting, je valt hierdoor terug op de bonus malus ladder. Dit bekent dat je minder schadevrije jaren hebt en dus minder korting op je premie krijgt.
-
Als het bedrag dat het herstellen van je auto kost hoger is dan de dagwaarde, dan is je auto economisch total loss. In dat geval is het niet de moeite waard om je auto te laten repareren. Is je auto door een aanrijding zodanig beschadigd dat het onmogelijk is om deze te repareren? Dan is je auto technisch total loss.
-
Verzekeraars hebben vaak een ruim aanbod van aangesloten herstelbedrijven, waardoor er vaak wel een garage in de buurt is waar je terecht kunt. Vind je het belangrijk om de schade bij een specifieke garage te laten repareren, controleer dan eerst je autoverzekering of er sprake is van vrije reparatiekeuze. In de voorwaarden van de autoverzekering vind je welke herstelbedrijven bij jouw verzekeraar aangesloten zijn.
-
Veel verzekeraars hebben afspraken gemaakt met schadeherstelbedrijven. Heb je een autoverzekering zonder vrije reparatiekeuze? Dan krijg je alleen de volledige schade vergoed als je naar een herstelbedrijf gaat dat een contract heeft met jouw verzekeraar. Ga je naar een ander herstelbedrijf? Dan krijg je meestal niet de volledige schade vergoed of je betaalt een hoger eigen risico.